Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, January 26

Ikan di Laut, Asam di Darat...

Ikan di laut... asam di darat, dalam periuk bertemu jua.


Begitulah episod terakhir seekor ikan dan sekeping buah asam jawa. Setelah nyawa tercerai dari badan, akhirnya bertemulah ia di dalam periuk yang panas menggelegak. Meskipun peribahasa ini membawa maksud yang murni, namun sesekali apakata kita melihatnya dari sudut pandang yang berbeza.


Hidupan laut terutamanya ikan (kecuali ikan paus) istimewa sifatnya. Meskipun hidup puluhan tahun di dalam air masin, rasanya tetap tawar. Bagaimanapun, sejurus saja ia mati, sesudu kecil garam sudah cukup untuk menjadikannya masin. Ajaib, bukan?


Ikan lambang hati manusia. Hati yang hidup umpama seekor ikan yang sihat dan bebas berenang di laut luas - tidak sesekali dipengaruhi oleh unsur-unsur negatif yang sentiasa melingkunginya. Jati dirinya tetap utuh meskipun sentiasa merantau dari satu benua ke benua yang lain.


Akhir kata, semoga hati kita sentiasa hidup agar kita tidak dipertemukan dalam periuk yang menggelegak panas itu. Sebaliknya, biarlah kita berhimpun dalam suasana ceria dan damai di taman Firdausi. Aaamiin..! :)


No comments: