Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, October 30

Helikopter



"Macamana eja monyet?".

"Mim wau - mun, nye ya ta- nyet, monyet... cikgu". Ceri bersungguh menjawab.

"Mim wau nyet nyet - monyet!". Kelas riuh-rendah dengan ketawa.



"Mana ada huruf nyet-nyet cikgu !". Ciku memprotes dan Cikgu Suratnu hanya tersengih.

" Baiklah, macamana eja helikopter?". Tanya beliau lagi.

"Ha lam ya kop fa ta ro - helikopter cikgu!" Giliran Limau pula menjawab.

"Panjang sangat tu - alip kop ta... ha, kan senang!". Kelas riuh rendah semula. Mata masing-masing sudah mula terbuka luas dan Cikgu Suratnu pun meneruskan tugasnya dengan senyuman.

Ceri mengimbau zaman kecilnya. Sampai kini, dia punya guru-guru agama yang suka berlucu supaya murid-muridnya tidak terlalu tertekan di dalam kelas. Salah seorang darinya Allahyarham Cikgu Suratnu. Mungkin itulah antara sebab dia tidak pernah ponteng kelas. Guru-guru yang ceria mengimbangi guru-gurunya yang garang. Hari-hari persekolahannya sungguh membahagiakan ruh, akal dan jiwanya. Tambahan pula, masing-masing amat menyanyanginya.

Ceri meneliti lukisan prototype helikopter di atas mejanya. Sudah dua malam Ciku berhempas-pulas menyiapkannya. Ceri amat menghargai usaha sahabatnya itu. Sebolehnya, dia tidak mahu lagi lebih ramai buah-buah yang bertugas diperbatasan maut sebelum berjuang. Helikopter yang ada sudah terlalu buruk dan mereka sering berlucu memanggilnya 'keranda terbang'. Pembelian helikopter baru dari luar negara terlalu mahal dan Ciku berusaha untuk mengurangkan aliran tunai negara dengan mencipta helikopter sendiri. Ternyata, usaha Ciku hampir membuahkan hasil. Dengan kos yang 10 kali lebih rendah, helikopter pintar ini bakal berlegar-legar tanpa bunyi di ruang angkasa Pulau Ceri yang amat dikasihinya ini.


No comments: