Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, October 29

Bila Kekasih Curang


Apa yang perlu dibuat apabila kekasih curang atau mungkir janji? Menangis 40 hari atau melompat-lompat keriangan? Keduanya terlalu ekstem bukan.. Justeru apa kata kita ambil yang dipertengahan. Sedih sedikit itu biasa namun usah dibiarkan berpanjangan. Juga , tak perlulah melompat-lompat bagai ahli gimnastik. Cukuplah sekadar lompat-lompat arnab - riang dalam keanggunan/ke'macho'an.

Mesti ada yang berkata, "cakap senang, realitinya payah". Ya, berkata memang mudah. Lebih mudah dari bertindak. Apapun, ianya memang mudah dilaksanakan apabila kecintaan kepada Allah mendahului kecintaan kepada manusia. Kemanisan iman akan lebih dirasai apabila insan menyintai sesuatu jua membenci sesuatu juga kerana Allah. Dan, orang yang beriman juga sentiasa terdorong untuk berfikir secara rasional dan optimis. Kerana apa? Kerana orang beriman, wawasannya sentiasa jauh kehadapan - melangkaui kehidupan dunia dan alam barzakh (alam kubur). Wawasan hidup orang beriman melangkaui redha semua makhluk: manusia, jin, malaikat, haiwan, tumbuhan, alam semesta dan apa saja kejadian pencipta. Wawasan orang beriman adalah keredhaan dan kasih-sayang Allah, pencipta segala kejadian, penguasa sekalian alam.

Secara logiknya, ada banyak sebab untuk terus berbahagia jika insiden ini berlaku. Pertamanya, dari aspek psikologi, mungkin kita boleh mengguna-pakai 'the law of contuinity' - tingkahlaku seseorang pada hari ini, akan mempunyai kesinambungan dengan tingkahlakunya pada masa akan datang. Jika hari ini dia curang kepada anda, tidak mustahil dia akan curang lagi buat kali kedua. Jika hari ini, dia tidak mempunyai keberanian untuk mempertahankan anda dari tekanan keluarga, rakan-rakan atau sesiapa saja, sampai bila-bila pun dia takkan mampu untuk mempertahankan anda. Jika hari ini dia tega meninggalkan anda begitu saja, tidak mustahil dia akan melakukan perkara yang sama. Bukankah ianya lebih mudah untuk anda tangani sekiranya anda belum mempunyai sebarang ikatan dengannya. Dan, bukankah situasi ini jauh lebih sukar dan menganggu sekiranya ia berlaku setelah anda berumahtangga, mempunyai cahaya mata atau mungkin telah meninggalkan kerjaya lumayan anda kerana si dia. Bukankah itu mungkin bermakna anda terpaksa naik turun ke mahkamah dan membuang sekian banyak masa dan tenaga? Justeru, bukankah ini bermakna anda perlu berterima kasih kepadanya kerana sudi menunjukkan 'wajahnya yang sebenar' lebih awal?

Apapun, usah terlalu risau sehingga memudaratkan diri. Ayat 'skema' yang selalu dikatakan: setiap sesuatu pasti ada hikmahnya. Walaupun ianya ayat klise, namun itulah falsafah yang menguatkan jiwa dan mendorong manusia menjadi lebih bijaksana dalam kehidupannya.

Sebenarnya, banyak lagi alasan logik lain, namun cukuplah sekadar yang ini dahulu. Apapun, anda tidak rugi apa-apa, sebaliknya si dialah yang rugi kerana kehilangan anda yang sungguh baik lagi bijaksana itu. Aha! Betul kan... :)


6 comments:

NienaHassan said...

betul2.kekasih saya curang...hukhuk..tp pas baca nukilan awak ni,cam best lak rasa..part last skali..die yg rugi hilang saya yg bijaksana neh..hahahah

Anonymous said...

wah....hebat!ptg ni jgk sue ptuskn dia!

siti said...

salam....

Butterfly's said...

Saya tau kekasih saya curang... pelik saya hanya berasa sedikit tertipu tanpa sedikit airmata... bukan kerana xsyg dia tp mkn pengalaman yg banyak membantu... Sebab ini bukan kali pertama... Agaknya saya dah kene mandi bunga agaknya yer... hehehehe... Tapi sy belum lg putus ngan dia... saya nak kumpulkan bukti2 kukuh dan biar dia terduduk melihat kebenaran...

Nur Izzaty Norzaman said...

sy tahu kekasih curang dari 'madu' sendiri..memang terbaik..kami boleh ketawa sesama sendiri bile borak2 psl msj2 dye pd kami..memang tak sangka dengan kecurangan tu..tp alhamdulillah cinta pd Allah mengatasi segalanya...:)

Unknown said...


Lepas mambaca blok anda saya merasa lega dan sangat berterima kasih.