Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Tuesday, June 14

Awan yang Terpilu





Ajwa dan Harumanis terhidang di atas meja. Ceri terdiam seketika. Angin bertiup kencang dari luar jendela yang menghadap ke arah sawah padi yang menghijau. Cuaca begitu panas dan terik di luar sana. Sepanas dan seterik khabar duka yang diterimanya. Firasatnya sudah lama merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan Limau. Wajahnya yang dulu jernih telah lama keruh. Sekeruh hatinya yang telah dicemari sekian banyak bahan radioaktif berbahaya dari letusan nuklear di Chernobil dan Fukushima. Wajah yang berselirat dengan dendam dan kedengkian yang membara sehingga merentungkan seluruh sakinah dinuraninya yang terdalam.


Jun ini, pesta Harumanis sudah berada dipenghujungnya. Kini hanya tinggal Sala, Susu dan Sun Shine di negeri Darul Sunnah yang disinggahinya buat seketika. Berita yang dikhabarkan oleh Prof. Belimbing tidak sedikitpun mengejutkan dirinya. Bukti telah nyata di mana-mana. Cuma hatinya tersayat pilu, betapa Limau yang dihormatinya telah jauh tergelincir dari landasan yang benar. Pekung telah terbuka. Kesalahan yang selama ini dinafikan telah nyata zahir dan batinnya. Kesalahan yang berulang-ulang dan luar biasa. Kesalahan yang menyalahi norma tumbuhan di gugusan kepulauan Ceri yang dikasihinya. Kesalahan yang tidak memungkinkan tertubuhnya negara sejahtera di bawah pimpinan sebiji Limau yang pandai memanipulasikan keadaan lagi suka bermuka-muka.


Ceri membetulkan tempat duduknya. Kerusi yang terbuat dari jati itu agak selesa untuknya. “Masih belum terlambat Limau.. andai kau segera memperbetulkannya. Tiada tumbuhan yang sempurna dan pintu taubat masih terbuka. Seluas-luasnya". Ceri berbisik perlahan lalu menghembuskan bisikan itu ditelapak tangannya. Bisikan itu terbang bagai gugusan awan yang dibawa oleh angin. Jauh sekali . Dan akhirnya.. perlahan-lahan ia singgah di telinga sang Limau yang sedang asyik dengan dunianya. Antara dengar dan tidak.


No comments: