Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, September 12

Tips Menjimatkan Masa




Berikut adalah sebahagian daripada cadangan untuk mengoptimumkan penggunaan masa terutamanya bagi mereka yang agak sibuk tetapi lebih selesa melakukannya sendiri.



  1. Gunakan Touch N Go atau SMART TAG di lebuhraya untuk mengelakkan beratur panjang. Bagaimanapun, sediakan duit kecil secukupnya apabila laluan Touch N Go adakalanya kurang lancar berbanding lorong tunai seperti di Plaza Tol Mines Seri Kembangan.

  2. Beli pinggan mangkuk yang licin dan tidak terlalu berukir-ukir. Ianya lebih bersih, lebih mudah berkilat dan anda tidak perlu menyental daki-daki hitam yang melekat pada pinggan mangkuk.

  3. Siang sayur dan ikan untuk seminggu. Masukkan ke dalam tupperware. Satu tupperware untuk satu hidangan. Masukkan ke dalam peti sejuk dan keluarkan satu tupperware setiap kali mahu memasak.

  4. Masak dalam kuantiti yang banyak (contohnya 2 hidangan sekaligus). Hidangkan hidangan pertama. Sejukkan hidangan kedua, masukkan ke dalam tupperware dan simpan ke dalam peti sejuk. Panaskan semula apabila mahu dihidangkan.

  5. Bayar pinjaman perumahan, kereta, bil telefon, bil elektrik dan cukai pintu atau cukai tanah secara online. Bagaimanapun, jika kurang yakin dengan perbankan online, bayar tiga bulan sekali atau setahun sekali pada bulan pertama (bergantung kepada tahap kewangan). Anda juga boleh memilih untuk memperbaharui lesen memandu dan cukai perumahan untuk tiga tahun.

  6. Gunakan post-paid berbanding pre-paid terutamanya jika lebih banyak bercakap dari menulis. Ianya juga lebih menjimatkan kos. Jika tetap mahu setia dengan post-paid, beli top-up yang mencukupi untuk stok sebulan termasuk kecemasan. Jika berminat, mendaftar terus sebagai agen top-up.

  7. Gunakan cadar dan comforter yang mudah dikemas, tidak mudah renyuk dan mudah dibersihkan.

  8. Gunakan mesin basuh otomatik berbanding manual. Tugasan lain dapat dilakukan sementara menunggu ianya selesai. Pastikan pakaian yang mudah luntur dan terkena najis diasingkan terlebih dahulu.

  9. Gosok pakaian untuk seminggu atau beli fabrik yang mudah diurus.

  10. Senaraikan keperluan untuk sebulan dan berbelanja sebulan sekali.

  11. Lakukan dua kerja dalam satu masa seperti membaca sambil berendam, bersantai sambil bersenam, melukis sambil mendengar muzik, menggosok baju sambil mendengar berita, memasak sambil menghafaz al-Quran, melipat pakaian sambil menonton televisyen dan belajar ilmu baru, melancong, makan atau bermain sambil mengeratkan silaturahim.

  12. Kenalpasti lokasi tempat baru terlebih dahulu untuk mengurangkan risiko sesat di perjalanan. Jika boleh, bawa rakan yang arif sebagai juru pandu. Jika mempunyai pilihan, pilih lokasi yang anda biasa, dekat dan kurang sesak seperti Putrajaya dan Bangi berbanding lokasi baru, jauh dan sesak seperti Kuala Lumpur dan Bandar Kajang.

  13. Jaga kesihatan. Lakukan senaman, amalkan pemakanan seimbang, halal dan berkhasiat dan amalkan gaya hidup sihat. Cegah penyakit dan kemalangan selagi boleh supaya tidak perlu menghabiskan masa untuk berulang-alik ke hospital.

  14. Gunakan masa perjalanan yang panjang (terutamanya jika memandu sendirian) dan masa menunggu untuk menghafaz al-Quran, merenung, bertafakur, mengimbas kembali, menenangkan fikiran, mengingati topik-topik penting, berlatih bercakap, merapatkan hubungan, bertukar fikiran, menyelesaikan masalah, berfikir dan meneroka idea-idea baru.

3 comments:

Cengkih78 said...

Salam,

nice tips though. and i have tried most of things in the list for quite sometime now and it works well for me, with er, few exceptions, i have someone else to look after my car and i dont have a washing machine. instead i only use laundry service for about 1 time per 2 weeks. hehehe. have a nice day jamiah

Cengkih78 said...

salam,

its me again. just wanted to inform you that it soo windy today, spring is on the way here in melbourne. i'm sitting on my desk, doing my transcript, soo boring, sunday in melbourne is soo boring. i plan to go to the nearest shopping complex here and get myself egg tarts. loves it. i cooked a chicken pie yesterday and will eat it again today. like u say, jimat!

Anonymous said...

Salam lina,

Have a nice day too. Hopefully, everything going smoothly there... :)