Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, September 11

Apa Khabar?



Kita selalu bertanya khabar dengan individu yang masih hidup – sihatkah mereka, semakin bertambah gemuk atau kurus, apa yang sedang dilakukan, berapa banyak anugerah yang diperoleh, berapa bilangan anak, kerjaya mereka dan perkembangan-perkembangan terbaru mereka.

Sesekali, ada baiknya kita bertanya khabar dengan mereka yang sudah kembali ke alam barzah. Apa kata kita tanyakan soalan yang sama kepada mereka. Khususnya kepada ahli keluarga, sahabat, jiran-tetangga, rakan sepejabat dan sepersekolahan jua guru-guru kita yang telah kembali. Wahima yang pergi secara perlahan-lahan (sakit) mahu pun penuh kejutan (kemalangan, mati mengejut (sudden death), pembunuhan dan bunuh diri). Bagaimana keadaan fizikal mereka, kulit mereka, organ-organ dalam badan mereka dan tulang-temulang mereka? Bagaimana kehidupan mereka di sana, tenang dan bahagia, sedang-sedang saja (sederhana) atau derita dan terseksa? Apakah mereka kembali kepada Allah dengan jiwa yang tenang (nafsu mutmainah), redha lagi diredhai atau sebaliknya? Adakah mereka puas dengan tingkah mereka di dunia sewaktu hayatnya atau sebaliknya? Apakah segala amal kebaikan mereka yang menggunung itu diterima Allah atau sekadar menjadi fatamorgana. Dilihat ada, dicapai hilang? Hilang lenyap disapu hasad, riya’ dan suma’h.

Sesekali, apakata kita tanyakan pula pada diri sendiri, andainya saat ini nyawa kita dicabut, apakah kita akan kembali pada Ilahi Rabbi dengan jiwa yang puas, tenang dan tenteram lagi diredhai atau penuh sesal, resah gelisah dan bersalah?

No comments: