Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Tuesday, September 9

Kebenaran.. perlukah dijelaskan?


Kebenaran adakalanya pahit dan melukakan perasaan. Namun, kepahitan itulah yang menjadi ubat kepada kesakitan yang seterusnya kerana dalam kebenaran terhimpun keberkatan. Kepahitan itu juga membolehkan kita menghargai wujudnya rasa manis, masin, masam dan tawar. Kelukaan pula membolehkan sistem imunisasi tubuh terhasil untuk menangkis pelbagai wabak masa depan.

Justeru, usah takut menjelaskan kebenaran. Bagaimanapun, ianya perlu dinyatakan secara berhemah bagi mengelakkan akibat yang lebih buruk kerana bukan mudah untuk individu atau organisasi menerima kebenaran yang menyedihkan dan mendatangkan kerugian kecuali mereka yang berani dan ikhlas dalam perjuangan.

No comments: