Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, May 15

Sepi Seorang Ayah

Berikut tragedi yang berlaku kepada seorang ayah lewat email Pn. Fatimawati Halim:

Seminggu lepas, sewaktu saya on call 24 jam. Saya menerima panggilan dari anggota balai. Menurutnya, satu mayat ditemui di dalam sebuah rumah. Jiran mendakwa terhidu bau busuk. Saya bersama 6 anggota bantuan teknik dan Forensik ke tempat kejadian. Terdapat juga lima anggota balai yang sedia menanti saya. Saya membuat pemeriksaan di sekeliling rumah bagi mengesan sebarang kesan jenayah. TIADA. Saya intai melalui tingkap, memang baunya busuk menusuk hidung. Bau mayat !

Saya nampak sesusuk tubuh terbaring di atas sofa dengan hanya berkain pelikat. Ia mayat seorang lelaki, berulat, dengan mata dan gigi telah terkeluar. Saya terpaksa memecah masuk ke dalam rumah dan membuat pemeriksaan. Ada dompet yang mengandungi RM33, jam tangan dan IC serta beberapa nombor telelefon. Rumahnya usang, tanpa telefon, tiada peti sejuk, ada sedikit beras dan minyak masak. Nyata mayat tersebut, seorang lelaki 75 tahun. Saya menghubungi satu nombor telefon dan dijawab oleh seorang perempuan muda, 20 tahun dan itu cucunya. Mayat dibawa ke Hospital Ipoh untuk bedah siasat pada keesokan harinya.


Di mana anak-anaknya? Baru seminggu anaknya datang membawa ibunya ke Johor kerana bercuti, menyambut merdeka dan membawa ibu mereka berjalan-jalan dan mungkin ayah tak mahu mengikut. Berdasarkan siasatan Forensik, ayah tua itu meninggal dunia pada hari anak- anaknya membawa ibu mereka ke Johor. Sewaktu ditemui, mayat telah terbiar selama seminggu berdasarkan keadaan mayat dan saiz ulat yangmenghurungi mayat.

Saya menegur anaknya di bilik mayat tentang kesilapan mereka meninggalkan ayah mereka dalam keadaan sebegitu daif. Tanpa sebarang perhubungan dengan ayahnya mahupun menghubungi jiran tetangga. Tiada seorang pun anak-anaknya (5 lelaki , 4 perempuan) sanggup mengecam mayat ayah mereka, apatahlagi mengangkat jenazah. Cuma adik perempuan dan suaminya sahaja yang sanggup masuk ke dalam bilik mayat dan melakukan pengecaman, sejurus sebelum pengsan.

Kenapa sampai jadi begini ? Apa yang tak kena? Foto ini mengungkap bagaimana kesedihan ini diabadikan. Selagi kita ada ayah & emak...kita mesti jaga..mereka...




* Foto ini senghaja dikecilkan, sila klik pada foto bagi mendapatkan saiz asal.


No comments: