Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Monday, April 28

Meningitis



Meningitis. Wabak ini pernah menggemparkan negara tidak lama dahulu. Ianya mudah tersebar melalui batuk, bersin, ciuman dan persekitaran yang kotor serta nyamuk.


Apa yang membimbangkan, virus dan bakteria ini menyerang bahagian otak dan boleh membawa kepada kematian.


Seorang teman, Rina (bukan nama sebenar) pernah diserang virus ini semasa mengikuti pengajian di sebuah universiti di selatan tanah air. Beliau koma dan terlantar di hospital selama beberapa bulan. Sahabat-sahabat yang melawatnya menangis melihat tubuhnya yang dulu berisi itu cuma tinggal seolah-olah cuma tulang yang disaluti oleh kulit.


Setelah segala ikhtiar dilakukan dan berbakul-bakul doa dipanjatkan, dengan izin Allah akhirnya beliau pulih dari wabak ini. Bagaimanapun, segala memorinya hilang seperti CPU yang diserang oleh virus dan terpaksa direeboot semula. Tiada suatu apapun yang tinggal dalam memorinya. Beliau tidak kenal sesiapa sama ada ahli keluarga mahupun sahabat-sahabatnya. Untuk mengenali kawan-kawannya, Rina terpaksa membuka majalah sekolah dan kolejnya. Bukan itu saja, pembelajarannya di fakulti kejuruteraan menjadi lebih mencabar kerana beliau terpaksa menghafal semula sifir yang juga telah terdelete secara automatik dari ingatannya.


Kisah Rina bukan cerita rekaan. Ia kisah benar tentang begitu mudahnya untuk Allah mengambil semula segala ilmu dan kekuatan yang dikurniakan kepada hamba-Nya.







No comments: