Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Monday, February 6

Namimah





"Dia kata awak ni sombong dan pemalas".

Apa perasaan anda bila seorang rakan menyampaikan berita ini kepada anda? Marah, sedih atau teruja? Bagaimana jika 'dia' yang dimaksudkan adalah sahabat baik anda sendiri?

Dalam kehidupan bermasyarakat, hal ini telah menjadi satu kebiasaan. Ada orang yang hobinya mengumpat dan ada pula orang yang hobinya suka menyebarkan umpatan ini kepada orang lain agar hubungan keduanya menjadi tegang dan rosak. Dan hobi yang kedua ini dipanggil namimah dan mereka ini layak diberi gelaran batu api.

Namimah bermaksud menyampaikan perkataan seseorang kepada orang lain dengan tujuan merosakkan hubungan di antara mereka (Syarh Nawawi untuk Shahih Muslim 1/214, Syamilah).

Justeru, berhati-hatilah dengan pembawa namimah dan jangan biarkan diri menjadi pembawa namimah kerana ia boleh merosakkan perpaduan sesebuah komuniti mahupun organisasi dalam masa yang singkat - jauh lebih singkat dari masa yang diperlukan oleh seorang tukang sihir yang pintar.

No comments: