Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Monday, November 21

Mencari Cinta





Mencecah usia 22 tahun, beberapa orang siswi meluahkan rasa bimbang kerana masih tidak mempunyai teman lelaki. Dalam ertikata lain, takut tidak berkahwin dan dipanggil andartu. Sebenarnya, tiada apa yang perlu dibimbangkan. Hidup tetap sempurna walaupun anda tidak mempunyai teman berlainan jantina. Cinta tak perlu dikejar. Akan tetapi, belajarlah untuk mengurus cinta dari sekarang agar tidak menjadi hamba cinta apabila ia datang.




Nasihat saya mudah, sempurnakan dahulu diploma atau ijazah pertama anda terlebih dahulu. Cinta di alam kampus yang tidak diurus dengan baik telah menyebabkan sebilangan siswa/siswi gagal dalam pengajian. Usia muda anda sangat berharga untuk dipersia-siakan dengan perkara yang tidak bermanfaat. Setelah itu, kembangkan pula bakat serta potensi yang ada dalam dunia kerjaya dan dalam kehidupan bermasyarakat. Dalam pada itu, perbaiki akhlak diri, pelihara kesihatan dan kesejahteraan diri, tingkatkan kemahiran komunikasi dan pertajamkan kemahiran mengurus rumah tangga dengan baik. Apabila calon yang sesuai datang meminang, segeralah mendirikan rumah tangga.




Jika masih belum bertemu, usah terlalu risau. Fokus kepada perkara yang lebih penting dan mengujakan. Jika berminat, ambil peluang dari kebebasan yang ada untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. Jika tidak berminat, gunakan peluang keemasan ini untuk membina dan memantapkan kerjaya anda. Pelihara hubungan dengan Allah dan bina hubungan yang positif dengan sesiapa jua. Rancang keewangan dengan baik dan sentiasa optimis. Dalam masa yang sama, minta ibu bapa, ahli keluarga, guru atau rakan-rakan yang boleh dipercayai untuk mencari calon yang sesuai untuk anda. Sentiasalah juga berdoa agar anda dipertemukan dengan jodoh yang terbaik pada waktu terbaik kerana sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar lagi Maha Bijaksana.




Selamat Maju Jaya... :)















No comments: