Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, July 22

Antara Dua Ekstrem



Terdapat dua kelompok ekstrem darihal berfikir. Kelompok pertama beranggapan mereka tidak pandai dan tak perlu malah tak layak berfikir. Merasakan dirinya terlalu lemah dan kerdil lalu mengiakan apa saja pendapat individu yang diikutinya. Jika individu yang diikutinya betul, maka betullah ia. Jika tidak, maka sebaliknya. Bak kata pepatah lama- untug sabut timbul, untung batu tenggelam.


Kelompok kedua beranggapan dirinya seorang pemikir yang hebat, sentiasa betul dan pendapatnya tidak boleh dipertikai sama sekali. Membangkang apa sahaja meskipun benar dan bersungguh-sungguh menegakkan pendapatnya meskipun salah.


Kelompok pertama akan terus mundur dan menjadi 'pengikut itik' yang mudah diperdayakan. Kelompok kedua melengkapi kelompok pertama, begitu juga sebaliknya. Menjadi diktator dan akhirnya terperangkap dalam kepompong pemikirannya sendiri. Kelompok pertama mengalami masalah inferiority complex manakala kelompok kedua berada pada tahap over-confident, superior dan egoistik (atau dalam istilah lain ujub, riak, sum'ah dan takabur). Semakin ramai bilanga kelompok pertama, maka semakin ramailah bilangan kelompok kedua. Semakin ramai bilanga kedua-dua kelompok dalam organisasi, maka semakin lemah, huru-hara dan mundurlah organisasi tersebut.


Kelompok ketiga adalah kelompok sederhana. Mereka berfikir secara seimbang dan holistik. Sikap berfikir ini menjadikan mereka pemikir yang hebat tetapi tawaduk. Menggunakan fakulti akal untuk berfikir berasaskan kerangka ilmu wahyu (quranic paradigm), kajian ilmiah (scientific paradigm) dan deria keenam (intuisi). Tahu membezakan antara yang hak dan batil jua meneliti setiap kesamaran dengan saksama. Terbuka kepada pandangan orang lain namun tegas berpegang kepada prinsip yang benar. Meneliti setiap pandangan dan melakukan penambahbaikan demi kesejahteraan bersama. Kelompok inilah yang layak dipanggil ummatan wasatan. Mereka inilah manusia yang memiliki sikap berfikir yang dinamik lantas memiliki upaya untuk beramar makruf nahi mungkar dan melonjakkan masyarakatnya ke takah yang tertinggi.


*Nota: Sekadar reaksi awal kepada pandangan Dr Edward de Bono dalam bukunya - Teach Your Child How to Think terbitan Penguin Books.


No comments: