Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Monday, July 6

Katakan Kau Cinta




Cinta bukan sebatas uda dan dara. Cinta universal sifatnya. Cinta pada Allah, sumber segala cinta. Cinta yang melimpahkan cinta. Kerana cinta kepada Allah, insan beriman menyintai rasulnya, menghayati keindahan hidup beragama, memuliakan kedua ibu bapanya, menghormati guru-gurunya dan menyintai saudaranya sebagaimana ia menyintai dirinya sendiri. Kerna cinta, tiada setitispun kedengkian berlegar di jiwanya. Kerena cinta, insan beriman sentiasa mengharapkan kebaikan dan rahmah melimpahi kehidupan manusia lainnya. Kerana cinta, insan beriman terus menimba ilmu dan menyebarkannya, mengkaji, merekacipta, membina empayar dan membangun peradabannya. Kerana cinta, insan beriman sentiasa melakukan penambahbaikan dan menumpahkan seluruh kebaktian tanpa mengharapkan balasan dan pujian manusia. Kerana cinta, insan beriman sentiasa tekal tenang lagi bijaksana dalam mendepani cabaran yang merintanginya. Kerana cinta, setiap kejadian mengundang hikmah dan tarbiah. Kerana cinta, kehidupan terasa indah dan bermakna.


Cinta motivasi yang tiada taranya. Hambarnya hidup tanpa cinta... pada Allah dan rasul-Nya... pada agama, bangsa dan negara... pada insan dan pada alam. Tanpa cinta, serasa alam hanya punya dua warna - hitam dan putih. Warnakan hidup dengan cinta... kerna cinta sejati adalah nadinya bahagia dan berjaya.


.

No comments: