Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, July 4

Bayi dan Orang Besar




Terdapat sebuah kampung yang terkenal kerana telah melahirkan ramai tokoh-tokoh yang berwibawa. Tidak hairanlah kampung itu sering menjadi destinasi pelancongan.


Pada suatu hari, segerombolan pelancong berkunjung ke daerah itu. Salah seorang pelancong tersebut bertanya kepada seorang petani yang sedang bekerja di situ:


"Pakcik, benarkah kampung ini telah melahirkan ramai orang besar dan ternama?"


Petani itu tercengang, terkejut mungkin lalu menjawab:


"Setahu pakcik, yang lahir di sini hanyalah bayi-bayi belaka!".



Apakah yang anda rasakan apabila jawapan itu diberikan kepada anda? Marah, kewa atau sekadar tersenyum sumbing? Jawapan pakcik ikhlas, bukan lelucon kosong. Hakikatnya tiada seorangpun manusia yang terus dilahirkan menjadi seorang negarawan, agamawan, dermawan dan pelbagai lagi 'wan'. Jika ada, alangkah bertuahnya ibu mengandung atau kebarangkalian kedua- jatuh pengsan!. Mungkin.


Manusia dilahirkan sebagai bayi lalu menjadi kanak-kanak, remaja dan dewasa bersama titian waktu dan akhirnya kembali menjadi bayi di senja usia. Itulah fitrah pusingan hidup manusia. Natijahnya, 20, 30 atau 40 tahun selepas ia dilahirkan barulah ia membentuk dirinya menjadi seorang tokoh korporat, cendekiawan, ulama, umara (pemimpin) atau seorang penyangak yang masyhur. Siapa dan dimanakah kita sebenarnya? Adakah kita akan menjadi tiang negara atau sampah masyarakat? Siapakah kita 5, 10 atau 15 tahun akan datang? Tepuk dada tanya iman.


*Tulisan ini pernah saya muatkan dalam Wahana Minda, risalah bulanan Sekretariat Penerbitan Kolej Kedua, UPM pada tahun 2000.

No comments: