Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, June 20

Moga Luka Cepat Sembuh




"Jodoh adalah sebahagian daripada takdir-Nya dan manusia lemah dari mengetahuinya. Bahkan tak tahu apa yang akan berlaku satu jam daripada sekarang. Kasih tak semesti bersatu. Saya sudah jangka akan hal ini. Saya takkan mampu memiliki awak... kerana awak terlalu sempurna...".


Mesej Langsat terpapar di skrin PDA putih susu. Ceri termenung seketika. Haruman Lavender dari sudut balkoni memenuhi ruang tamu kecilnya yang serba ringkas. Hadiah dan cenderahati dari Langsat tersusun kemas di dalam almari kaca. Ditelan mati anak, diluah mati bapak. Bukan mudah untuk membuat keputusan. Bukan senghaja dia mahu melukakan hati buah yang selalu terlibat dengan kerja amal itu, namun demi kebaikan bersama, dia perlu berterus-terang sedari mula. Sungguh dia amat menghargai setiap lamaran kasih yang menyapa kerna ia tahu, bukan mudah untuk meluahkan perasaan. Jejaka masyarakat buahnya terlalu pemalu dan lebih suka memendam perasaan. Sangat berhati-hati bagai sang tiram yang menjaga mutiaranya dari terlepas ke tangan.


Gerimis membasahi bumi. Sepasang arowana berenang penuh gemalai di dalam akuarium. Ceri menarik nafas dalam-dalam. Tak mungkin dia mampu memuaskan hati seluruh kejadian. Keredhaan Allah dan rasul-Nya- itu yang paling utama. Diikuti ibu-bapa dan guru-gurunya. Kasih yang terabai memang menyakitkan. Namun soal hati, jodoh dan pertemuan, terkadang payah untuk dibicarakan.


"Lang... dirimu tercipta untuk memimpin buah lain pada jalan-Nya. Diri ini bukanlah terlalu sempurna cuma sudah tersurat tiada jodoh antara kita. Moga suatu masa nanti, Lang kan temui permata sejati, mencurah cinta dan bakti sepenuh hati, saling meneguh... saling mengukuh- demi Ilahi". Ceri berdoa penuh harap. Mengharapkan sahabatnya itu terus cemerlang dalam menongkah cabaran yang mendatang. Kehidupan ini terlalu singkat untuk hanya berbicara soal hati dan perasaan. Perjuangan perlu diteruskan dan amanah perlu disempurnakan sebelum diri berpulang ke pangkuan ar-Rahman.


Seekor puyuh sedang memerhatikan anak-anaknya bertatih terbang. Suara imam membaca khutbah dari masjid berhampiran jelas kedengaran. Ceri menutup PDA, mengambil wudhuk dengan tertib, mengenakan telekung putih, membentangkan sejadah putih dan berteleku dengan tenang di situ. Jumaat karim. Moga hari ini nur, barakah dan rahmah melimpah-limpah. Begitu juga esok, tulat, langkat dan seterusnya.

No comments: