Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, June 26

Biar Sederhana Asal Bahagia


Biar papa asal bergaya… prinsip ini sangat berbahaya. Sebaiknya kita tukarkan menjadi… biar sederhana asal bahagia. Hutang usah dijadikan kebiasaan. Berbelanja jangan sampai melebihi pendapatan. Lebih besar periuk yang ada, tidak bermakna keraknya mesti lebih besar dari sebelumnya. Orang yang bijaksana, berhemat di waktu gawat mahupun senangnya.


Ukur baju di badan sendiri. Setiap kita punya ukur lilit kepala, pinggang, bahu, lengan, jari jua rambut yang berbeza. Keperluan kita mungkin kehendak bagi orang lain. Begitu juga sebaliknya. Kenalpasti dan bezakan antara keperluan dan kehendak. Sering terjadi, kita memenuhi kehendak sehingga mengabaikan keperluan. Kesannya, kehidupan menjadi tempang.


Dekad ini, godaan berhutang ada di mana-mana. Ada yang dinamakan ansuran mudah. Tampak mudah namun sebenarnya tambah menyusahkan. Jika kiraan dibuat, nilainya seringkali sekurang-kurangnya dua kali ganda belian tunai. Kad kredit dan pinjaman pribadi pula begitu mudah didapati. Mengggunakannya memang mudah. Apa saja boleh dibeli. Terkadang membazir tidak dimanfaatkan. sampai di rumah, terbiar sepi menjadi tukun tiruan. Ada juga yang ‘baik hati’ berbelanja sakan untuk keluarga, teman-teman dan buah hati. Bermewah-mewahan sebulan dua… tiga, empat atau lima… selebihnya, bulan keenam dan seterusnya terkedu kelu melihat bil yang sampai ke tangan. Surat dan panggilan ‘cinta’ bertali datang. Hati ikut berdebar… bukan dari buah hati, tapi ‘ceti’. Bukanlah pelik saat ini.. dalam usia muda belia, sudah punya gelar 'bangkrapsi'.


Hidup biar sederhana.Beringat di waktu senang… berjimat di waktu gawat. Sediakan payung sebelum hujan… menabung sedari awal dan laburkan sedikit untuk diniagakan. Utamakan keperluan dan jauhi pembaziran. Berhati-hati dengan skim cepat kaya yang beragam rupanya. Di situ ada riba, perjudian dan penindasan. Kebarangkaliannya satu antara dua- siapa untung, menindas… siapa rugi-ditindas.


Orang beriman, sederhana serba serbinya. Tidak kedekut hingga menyusahkan dan tidaklah pula boros lagi membazir berwenang-wenang. Halal haram dijaga rapi… harta di tangan tapi bukan di hati... menunjuk-nunjuk… bermegah-megah.. sungguh jauhlah panggang dari api. Ya, hidup biar sederhana asal bahagia – penuhi keperluan, berpada dengan yang ada dan tebarkan senyuman berseri... dari jiwa sentosa :)

No comments: