Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Sunday, May 17

Tragedi Influenza A (H1N1): Kepulangan yang Mengundang Bencana



Hari ini hari ketiga Cik Nor Jana berada di Sweden. Cuaca sederhana sejuk namun angin sentiasa bertiup kencang. Ramai mengatakan, dia datang pada waktu yang tepat. Umea kawasan yang tenang. Untuk ke universiti, dia hanya perlu menunggang damcykel milik Melinda (bukan nama sebenar- warga Malaysia yang sedang menuntut di universiti yang sama) merentas hutan kecil. Ternyata dia sudah cukup bersedia, sebelum terbang dia sempat berebut basikal dengan anak saudaranya yang comel. Musim semi tidak seindah yang dibayangkan. Tiada bunga berkembangan. Yang ada cuma dahan dan ranting. Siapa tahu, barangkali ada kejutan. Bunga-bunga akan berkembangan di luar jangka dan salji kan muncul tiba-tiba. Maklum saja, planet bumi sudah terlalu uzur dan bocor di sana-sini.


Tajuk di atas tiada kena mengena dengan Cik Norjana, tetapi Melinda, pemilik damcykel ungu itu yang kini ‘terpenjara’ di Malaysia. Dia dan keluarganya perlu dikuarantin sehingga 20 Mei ini kerana kebetulan dia berada dalam satu penerbangan yang sama dengan pelajar lelaki berusia 21 tahun yang telah disahkan menghidap Influenza A (H1N1) atau Selsema Khinzir kelmarin. Siapa sangka kapal terbang dari US yang dinaikinya di Sthockholm turut membawa bersama mereka virus untuk dibawa pulang ke tanah air. Pelbagai agenda yang diatur terpaksa ditangguh atau dibatalkan terus.


Mungkin ini sekadar peringatan kedua terhadap bahayanya binatang berkaki pendek dan tidak berleher ini terhadap legasi manusia ini selepas J.E. Tambah berbahaya, ia menyerang sesiapa saja walaupun tidak bersentuhan atau mengambil khinzir.
Saya percaya, mereka yang berada di dalam penerbangan tersebut bukan calang-calang orangnya. Pasti antaranya adalah pelajar pintar berpotensi hebat dan juga golongan profesional yang banyak menyumbang kepada negara. Dalam jangka masa panjang, jika wabak seperti ini tidak dapat dikawal, ia bakal melumpuhkan produktiviti dan ekonomi rakyat dan negara.
Meminjam kata Cik Norjana, ianya mungkin tidak mendatangkan masalah kewangan bagi golongan berada ataupun yang bekerja dengan kerajaan. Namun ianya pasti menimbulkan masalah besar bagi golongan berpendapatan rendah, mereka yang bekerja sendiri, dibayar gaji mengikut hari dan pekerja swasta yang tidak mendapat ihsan majikan. Apatahlagi jika mereka tinggal di bandar yang memerlukan kos sara hidup yang tinggi.


Rentetan itu, adalah tidak adil dan jauh dari logik untuk kita mengorbankan kepentingan awam untuk memenuhi sektor industri tidak halal yang akhirnya menggugat kesejahteraan manusia sejagat. Ya, ini mungkin sekadar peringatan awal dan tidak mustahil akan ada lagi peringatan-peringatan seterusnya andai peringatan pertama dan kedua ini tidak diendahkan.


Kita menghormati kebebasan beragama dan budaya hidup masyarakat pelbagai kaum di Malaysia. Namun untuk kesejahteraan bersama, pastinya banyak lagi spesies haiwan lain yang jauh lebih menguntungkan lagi halal dan berkhasiat untuk diternak secara besar-besaran di negara ini. Mungkin arnab adalah salah satu alternatif yang baik kerana daging putihnya bukan sahaja berkhasiat malah binatang ini begitu cepat membiak dan membesar dengan pantas. Pastinya pasarannya lebih luas berbanding khinzir bahkan menguntungkan semua pihak. Dan dengan itu, barulah 'keADILan' yang dilaung-laungkankan dapat diterjemah dengan sebaiknya.

No comments: