Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, May 15

Kasih Sayang dalam Dunia Binatang



Binatang! Ia sering dikaitkan dengan tingkah-laku yang buas dan tidak berperikemanusiaan. Bagi saya, seperti juga dalam dunia manusia... tak semua haiwan begitu. Jika anda suka memelihara binatang atau selalu menonton rancangan The Planet Animal, anda akan dapat menyaksikan sifat-sifat baik dalam koloni haiwan. Perhatikan si ibu ayam. Ia lazimnya hanya akan makan setelah kesemua anak-anaknya makan. Tugas menjaga kebajikan anak-anak juga turut dipikul oleh haiwan jantan. Keluarga saya juga pernah memelihara kucing dari pelbagi generasi. Apabila ibu kucing mati, tugas menjaga anak kucing lazimnya akan diambil alih oleh abangnya yang telah membesar. Begitu juga ayam, saya selalu melihat ayam jantan memelihara anak-anak ayam yang masih kecil setelah ditinggalkan ibu ayam yang mati atau mengeramkan telur-telur baru. Ayam Turki jantan pula lazimnya bertindak sebagai pendamai. Apabila ada spesies ayam lain bertelagah, ia akan mengembangkan bulu dan ekornya, mengibas-ngibaskan sayapnya dan mengeluarkan bunyi seakan marah sehingga pergaduhan terlerai. Haiwan juga saling bekerjasama apabila terdapat musuh di sekitar mereka. Sebagai contohnya, apabila ternampak helang berlegar-legar di angkasa, masing-masing akan mengeluarkan bunyi yang bising sebagai amaran kepada binatang-binatang yang lain agar berjaga-jaga.


Sebenarnya banyak lagi perkara yang dapat dicerakinkan dari dunia haiwan. Yang nyata dalam dunia haiwan, kasih sayang tidak mengenal batasan spesies dan jantina. Terkadang manusia jauh lebih kejam berbanding haiwan. Haiwan tidak membunuh atau menyerang tanpa sebab. Haiwan hanya bertindak ganas untuk mempertahankan diri dan meneruskan kelangsungan hidupnya. Haiwan tidak menghimpunkan dua keganasan dalam satu masa seperti membunuh dan memperkosa, membunuh dan membakar mangsa, meragut dan membunuh, apatahlagi melakukan penghapusan etnik atau pembunuhan beramai-ramai dengan senjata biologi dan bom nuklear. Haiwan tidak sekejam Amerika yang telah meledakkan Little Boy dan Fat Man di Jepun sehingga mengorbankan 220,000 manusia di Nagasaki dan Hiroshima. Haiwan tidak pernah sezalim Zionis, Serbia, Komunis dan... Isabela. Bacalah sejarah manusia dan haiwan. Sungguh, binatang tak pernah sekejam dan sejahil manusia meski tiada berakal dan hanya memiliki otak yang terkadang jauh lebih kecil berbanding matanya.




No comments: