Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, May 15

Langkah Berjaga-jaga.

*Beberapa hari lepas, seseorang yang mewakili seorang temannya yang baru pulang dari US mengatakan: "Tak ada apalah, Malaysia saja yang kecoh-kecoh". Pada saya, lebih baik kita 'kecoh sekarang' daripada 'kecoh kemudian' yang tiada berguna.

*Apabila wabak penyakit berjangkit berlaku, kita diperingatkan dengan dua perkara untuk mengawalnya iaitu:

1. individu daripada kawasan yang masih belum dijangkiti menjauhi lokasi yang dijangkiti.
2. individu dari kawasan yang dijangkiti tidak keluar daripada kawasan yang dijangkiti.


*Saya temukan tulisan tentang Influenza A (H1N1) atau Selsema Khinzir (Swine Flu) di laman ini - The Secret Medicine dan Wikipedia.

*Apa yang dibimbangi telah berlaku dengan pengesahan satu kes itu semalam dan ia memperlihatkan kepentingan kawalan keselamatan dan juga pemeriksaan perubatan yang ketat di terminal dan sempadan antarabangsa di samping kerjasama orang ramai untuk mendapatkan rawatan segera.

*Mungkinkah para saintis serta pakar perubatan moden dan alternatif kita berupaya mencari penawar bagi wabak ini dan juga wabak-wabak akhir zaman lainnya yang bakal muncul satu per satu ?

No comments: