Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, April 10

Ketam...

Saudara/i pernah lihat ketam berjalan? Betul ke ketam jalannya senget? Saya tertarik dengan isu yang diutarakan oleh Tan Sri Ali Hasyim dalam wawancara Jihad Bisnes di radio IKIM tentang ketam. Saya belum pernah memerhatikan ketam berjalan tapi saya percaya ketam berjalan senget kerana kita ada peribahasa yang berbunyi - seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus. Persoalannya, betul ke ketam memang berjalan senget?

Jalan ketam nampak senget dari perspektif hidupan laut lain tetapi sebenarnya jalan itulah yang terbaik. Masalahnya, anak-anak ketam selalu malu dengan dirinya sendiri kerana selalu diejek oleh si umang-umang yang suka mengambil tempat orang lain, lintah yang suka menghisap darah dan belangkas yang suka berpoya-poya. Sebenarnya, mereka cemburu dengan ketam lalu mempermain-mainkan cara jalan ibu ketam dan anak-anaknya.

Dalam konteks perniagaan, setiap individu memiliki cara tersendiri untuk mengaut keuntungan. Lintah, umang-umang dan belangkas adalah perlambangan kaedah individu mengaut untung. Ada yang cenderung menipu. Ada yang mengenakan faedah berlipat kali ganda. Ada yang berniaga di atas angin. Ada pula yang menjatuhkan orang lain untuk mengaut keuntungan. Ada pula yang menjadikan rasuah sebagai makanan. Ada pula yang mengabaikan persoalan halal dan haram. Sebaliknya, ketam melambangkan kaedah yang benar. Perniagaan yang penuh dengan kejujuran, keikhlasan dan kebijaksanaan.



Hm... anak-anak ketam sekalian, mulai sekarang jangan malu berjalan dengan cara anda yang comel itu. Pertahankan jati diri anda sebagai anak ketam.... yang sentiasa bersih lagi bijaksana. Binalah empayar ketam yang terbilang kerana... ekonomi dunia sudah hampir lumpuh dek empayar lintah, umang-umang dan belangkas. Hidup ketam! 3X :)




No comments: