Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, February 26

Duyung




Pada suatu hari, sebuah kapal telah pecah lalu karam di tengah samudera. Ramai yang mati lemas ditelan gelombang. Seorang gadis sunti sempat berpaut pada sebatang kayu besar yang terapung-apung di laut. Setelah beberapa hari, ombak membawanya hampir dengan pantai. Tubuhnya terasa begitu lemah. Semangatnya kembali hidup ketika ternampak seorang pemuda sedang berjalan di tepi pantai. Sedaya upaya dia cuba melambaikan tangan kepada pemuda itu. Akhirnya pemuda itu mendapat isyarat gadis tersebut lalu segera ingin menyelamatkannya. Ketika itu barulah gadis itu tersedar yang tubuhnya tidak berpakaian. Malu dengan keadaan dirinya, gadis itu segera melepaskan pegangan tangannya pada kayu tersebut dan membiarkan dirinya lemas ke laut. Gadis itu kemudiannya dikatakan menjadi ikan duyung dan terus berenang-renang di laut luas.


Kisah ini diceritakan oleh seorang teman yang kini mungkin sedang bertugas di perbatasan. Meskipun sekadar mitos, ianya mengubah persepsi saya tentang duyung yang sering dikaitkan dengan imej seksi. Duyung adalah lambang gadis suci. Dia lebih rela mengambil risiko untuk lemas kerana ingin memelihara harga dirinya.
l

No comments: