Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, February 27

Kepulangan




Berita kepulangan Dr Ros Kuning dari Kak Serai begitu mengejutkan Ceri. Tak putus-putus al-Fatihah dihadiahkan buat gurunya yang tegas dan baik hati itu. Pulangnya membawa hati nan lara ke pangkuan Ilahi. Kasih sayang yang dicurah sepenuh hati pada suami tercinta dibalas dengan karbon monoksida berkepekatan tinggi. Berbotol pil stress masih tidak mampu melarutkan racun yang meresapinya. Dalam menung panjang, Ceri seolah baru tersedar yang kaunselor juga tumbuhan biasa. Terkadang setiap tumbuhan diuji dengan ilmu yang dimiliki. Lebih tinggi ilmunya, lebih hebat dugaan yang merintanginya. Dr Ros Kuning diuji dengan tumbuhan yang paling signifikan dengan hidupnya. Ternyata dugaan itu tidak lagi mampu ditanggung sehingga melumpuhkan seluruh sistem imunisasinya.


Sehelai daun kering jatuh di atas pusara Dr Ros Kuning. Di atasnya tercoret sesuatu:


"Cintailah kekasihmu sewajarnya, karena boleh jadi suatu saat ia akan jadi musuhmu. Dan bencilah musuhmu sewajarnya pula, karena boleh jadi suatu ketika ia akan jadi kekasihmu".



No comments: