Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, September 5

Pandangan Rahmat



"Kita ada dua jenis musuh, musuh sementara dan musuh kekal... "


Penyataan Prof. Azimi Hamzah menarik perhatian Ceri. Setiap kali bertemu dengan beliau, pasti ada saja ilmu baru dan idea menarik untuk diterokai dan dihazam.


"Maksud Prof?"


Ceri sudah dapat mengagak, namun dia senghaja menunggu guru yang dihormatinya itu memperjelaskan maksudnya.


"Musuh kekal adalah hawa nafsu dan syaitan... musuh sementara?".


Giliran Prof Azimi menduga dan seperti biasa, Ceri cuma tersenyum.


"Musuh sementara itu adalah semua manusia yang bermaksiat dengan Allah dan melakukan kerosakan di muka bumi. Apabila mereka bertaubat, kembali kepada fitrah kejadiannya dan berbuat kebaikan, mereka tidak lagi menjadi musuh kita, bahkan sering saja jauh lebih baik dari kita".


Ceri mengangguk setuju. Terkadang koloni tumbuhan sepertinya terlupa akan amanah yang diberikan sebagai daie. Pembawa berita gembira. Pembawa rahmat dan kebenaran. Membawa setiap penciptaan-Nya kembali kepada fitrah kejadiannya dengan penuh hikmah dan kasih-sayang. Sekilas, wajah Ungku Durian terlintas dibenaknya. Serentak dengan itu, seluruh bilik Prof. Azimi seakan bergema dengan suara mersik wibawa Ungku Durian:


"Ceri... pandanglah setiap manusia dan setiap kejadian di muka bumi ini dengan pandangan rahmat dan kasih sayang".
j
k
Ceri senyum lagi- tenang dan damai sekali.




No comments: