Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, August 20

Menangani Konflik




Konflik perlu dileraikan dengan baik supaya tidak berpanjangan. Konflik yang dibiarkan berlarutan akan membawa kepada pelbagai masalah lain sehingga situasi menjadi lebih rumit dan tegang. Bahkan dalam sesetengah kes mencetuskan dendam, persengketaan, pembunuhan, peperangan dan pertempuran berpanjangan sehingga ratusan tahun lamanya.

Sikap menghindari konflik tidak dapat menyelesaikan masalah. Sebilangan individu enggan menjelaskan punca konflik dengan alasan ingin menjaga perasaan pihak lain atau pihak ketiga.

Seperti juga dalam penceritaan karya kreatif seperti dalam cerpen dan novel, peleraian konflik memerlukan kebijaksanaan dan kreativiti. Dalam dunia realiti, peleraian konflik turut menuntut keberanian dan kesabaran.

Terdapat beberapa kaedah untuk menyelesaikan konflik. Contohnya, apabila dua individu berkonflik dalam organisasi, tindakan berikut boleh diambil:

1. Pertemuan bersemuka dalam suasana tenang dan selesa, buang seketika sikap panas baran dan perasaan sensitif yang berlebihan, gunakan akal dan hati untuk berfikir dan reflek.


2. Beri peluang kepada kedua-dua pihak saling menjelaskan dan mendengar dengan teliti perkara yang mencetuskan konflik


3. Menganalisis semula situasi konflik dengan teliti dan bijaksana


4. Kedua pihak saling bermaafan, berlapang dada, bersikap tawaduk serta berusaha mencari jalan penyelesaian terbaik kepada konflik tersebut


5. Sekiranya perlu, buat perjanjian bertulis dan ambil saksi penting yang boleh dipercayai


6. Jangan mudah percaya dengan khabar angin dan pandangan negatif orang ketiga. Sebaliknya selidiki perkhabaran tersebut dan dapatkan penjelasan. Kemarahan dan sikap emosional yang berlebihan sehingga mendominasi akal rasional dan hati fikir dalam menangani konflik akan memudahkan individu diekploitasi atau dipergunakan oleh pihak ketiga untuk kepentingan pribadi.
k
7. Bersikap profesional, jika resolusi konflik tidak mencapai kata sepakat, bezakan antara individu yang berkonflik, isu konflik dan individu lain yang mempunyai perkaitan dengan individu yang berkonflik. Sikap memutuskan silaturahim menjejaskan hubungan manusia dengan Allah, mendefisitkan keberkatan hidup dan merugikan banyak pihak sama ada untuk jangka masa pendek mahupun panjang.



No comments: