Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, April 18

Tentang Cinta

14 April 2008. Genap dua tahun permastautinan sahaya di Bandar Akademia yang kaya dengan bulatan serta pesat membangun ini. Semoga situasi bandar tercinta ini tidak menjejaki bandar Kajang dan Bandaraya Kuala Lumpur yang sentiasa sesak dan kaya dengan tol.


Masanya sudah hampir tiba untuk berhijrah. Masing-masing tertanya, saya mahu ke mana? Aha.. tunggu dan lihat. Jawapan tuntas akan diperoleh dua bulan lagi.




Malam Isnin kelmarin, usai majlis jamuan perpisahan pelajar tahun akhir, Dr. Gusni sempat menurunkan petuanya. Katanya, untuk berjaya kita mesti jatuh cinta. Ya, saya percaya, seperti saya juga, ramai orang mudah jatuh. Jatuh cinta dengan tesis, jatuh cinta dengan kerjaya, jatuh cinta dengan ilmu, jatuh cinta dengan empunya ilmu dan jatuh cinta dengan apa saja yang dapat mendekatkan diri kita dengan Allah Azza Wajalla.


Pesan Dr Gusni lagi, untuk berjaya dalam PhD terdapat empat perkara (saya sebutkan tiga sahaja) penting:




1. Mesti ada titik pertemuan tentang seluruh aspek kandungan tesis di antara pelajar dengan penyelia.




2. Kejar penyelia dan bukannya dikejar oleh penyelia.




3. Jatuh cinta dengan tesis kita.




Jadi, jangan takut jatuh cinta pada perkara yang sepatutnya. Ya... jatuh cinta yang bertempat dan bukan pada sebarang tempat. Cinta membahagiakan kita. Cinta menjadikan perjalanan hidup kita lebih indah, bercahaya dan mengasyikkan.

No comments: