Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, April 24

Apa Ada Pada Pertanian?




Ketika kerajaan mengumumkan peralihan dari dasar perindustrian semata-mata kepada dasar pertanian, Ceri, Limau, Delima dan Cikulah antara warga tumbuh-tumbuhan yang melompat keriangan. Labu Air dan Labu Sayung memandang penuh kehairanan.


Labu Air: Ceri, kenapa suka sangat ni? Apa ada pada pertanian? Kampung sungguhlah kamu ni!


Ceri: Pertanian sangat penting untuk negara kita Cik Labu. Tanpa pertanian yang diurus dengan betul, kita akan kehilangan sumber asas kehidupan iaitu makanan.


Labu Sayung: Yala ceri... bila negara kita nak maju? Cuba tengok Kota Dedalu, tanpa pertanian pun boleh maju dengan pesat.


Ceri: Kota Dedalu maju kerana ada jiran yang baik hati dan naif macam kita dan Pekan Lama. Cuba kita sekat eksport makanan, air, tanah, pasir, minyak dan sumber asli ke Kota Dedalu, tak mustahil kota parasit itu bakal bangkrap dalam masa dua tahun.


Limau: Betul tu Ceri. Pertanian sangat penting. Cuba bayangkan, apa akan terjadi andai negara kita cuma dipenuhi oleh kilang elektronik, tekstil dan kenderaan bermotor. Tiba-tiba bekalan makanan dari negara jiran dan negara-negara Eropah disekat. Atau tiba-tiba berlaku peperangan, takkan kita nak makan mesin basuh, kain baju dan kereta yang ada di garaj rumah.


Ciku: Yalah Labu, kita bukan anai-anai. Anai-anaipun boleh makan kayu dan fabrik kapas, linen dan sutera saja. Tak pernahlah pula saya dengar anai-anai makan besi dan kaca. Nanti patah pula gigi mereka.



No comments: