Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, March 15

Tips Membentuk Medan Wi-Fi dari Telefon Pintar Anda

Talian internet merupakan keperluan kerjaya dan komunikasi masakini. Namun, bagi yang selalu mobile, pilihan yang ada adalah telefon pintar yang dilengkapi dengan kemudahan broad-band. Bagaimanapun, masalah timbul apabila terdapat lebih daripada satu gajet yang memerlukan internet dalam satu masa sedangkan tiada kemudahan Wi-Fi di lokasi tersebut. Penyelesaiannya, pengguna boleh mewujudkan hot-spot sendiri di lokasi tersebut menggunakan broad-band sedia ada.

Bagaimana caranya?

Bagi pengguna Samsung Note 2, ikuti kaedah mudah- langkah demi langkah:

1. Klik 'setting'
2. Klik 'More Setting'
3. Klik 1 pada 'Portable Wi-Fi hotspot'

Kini, medan hot-spot telah dibuka. 

Bagi membolehkan gajet anda berhubung dengan hotspot tersebut, klik pada 'Portable Wi-Fi hotspot' dan semak pada ruangan 'How to connect from other devices' dan dapatkan kata laluan (password) pada arahan nombor 3.

Langkah selanjutnya:

1. Aktifkan carian wi-fi pada gajet anda.
2. Cari 'username' 'broad-band' anda 
3. Klik pada 'usernam'e tersebut
4. Klik connect
5. Masukkan 'password' tadi
6. Klik 'OK'
7. Tunggu sehingga sambungan internet berjaya dan mulakan tugas anda.

Ulang langkah 1-7  untuk gajet-gajet yang lain.  Ianya sangat membantu sekiranya anda perlu bekerja secara berkumpulan dan rakan-rakan anda tidak mempunyai kemudahan broad-band. Jadi anda hanya perlu berkongsi password anda kepada mereka supaya 4-5 komputer riba mendapat akses kepada kemudahan internet dan tugasan dapat disempurnakan bersama dengan lebih cepat.

Selamat berwi-fi.




No comments: