Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Tuesday, March 22

Pandang ke Belakang



Kepala saudara botak di belakang? Usah risau. Kata seorang teman, itu tandanya saudara suka memikirkan tentang masa silam. Contohnya: Ahli sejarah! Apapun, jika benar sekalipun, ia sekadar satu kebetulan. Belum ada bukti saintifik yang menyokong andaian teman saya itu.


Kata orang, pandang ke depan dan jangan toleh ke belakang. Kata saya, sesekali pandang ke belakang dan ambil iktibar dari apa yang telah berlaku. Sejarah selalu berulang kerana tabiat manusia tidak berubah mengikut zaman. Banyak perkara yang boleh dipelajari dari masa lampau supaya kita dapat mendepani masa sekarang dan masa akan datang dengan bijaksana. Kisah-kisah yang terpapar dalam al-Quran sebagai contohnya, meskipun telah lama berlalu ianya tetap relevan hingga ke hari ini kerana sifat, tabiat dan kecenderungan jiwa manusia tetap sama meski zaman telah berubah. Dan kerana itu, penawar bagi jiwa manusia tetap sama walau apapun panggilannya. Begitu juga dengan rentetan sejarah negara dan dunia yang dipelajari sejak di bangku sekolah menengah, terdapat pelbagai iktibar terangkum di dalamnya. Memahami sejarah bukan sekadar memahami fakta dan angka, namun yang yang lebih penting ialah mengambil ibrah dan merangka pelan tindakan yang terbaik untuk memastikan sejarah yang pahit tidak berulang kembali pada diri, keluarga, masyarakat dan negara.


Memandang ke belakang adalah juga menginsafi segala yang telah dilalui (pagi tadi, semalam, minggu lepas, bulan lepas atau berpuluh tahun yang lalu) dan belajar dari pengalaman pribadi dalam mendepani liku-liku kehidupan. Adakalanya, kesejahteraan hidup tergugat kerana sentiasa mengulangi kesilapan yang sama. Puncanya sama seperti di atas.


Memandang ke belakang juga, bukan hanya melihat kesedihan dan tragedi yang berlaku. Memandang ke belakang juga bererti melihat semula kekuatan kejadian diri sebagai manusia-hamba Allah yang paling sempurna berbanding seluruh kejadian langit dan bumi, jua kekuatan diri sebagai sebahagian dari anggota keluarga, agama, masyarakat, bangsa dan negara yang sebenarnya masih tersisa pada diri, namun terbiar sia-sia. Justeru memandang ke belakang juga bererti mengumpulkan semula kekuatan yang ada dan bangkit semula untuk menjadi manusia yang bermaruah, terkehadapan, unggul, disegani, lagi dirahmati Ilahi.





No comments: