Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, March 16

Apa khabar?






Lama tidak berjumpa. Saudara apa khabar.. sihat?



Bilakah kali terakhir saudara membuat pemeriksaan kesihatan?

Adakah saudara benar-benar bebas dari penyakit kencing manis (diabetes), darah tinggi, kanser dan pelbagai penyakit berbahaya?

Jika tidak, adakah saudara sentiasa mematuhi preskripsi perubatan yang diberikan?

Adakah saudara mengamalkan gaya hidup sihat?

Adakah pemakanan saudara benar-benar suci, bersih, berkualiti dan seimbang?

Adakah persekitaran rumah, kejiranan dan tempat kerja saudara bersih dan bebas dari sebarang pencemaran?

Adakah saudara seorang yang sentiasa komited dengan tugas, sentiasa bertawakal, mempunyai hubungan baik dengan sesama manusia, mudah bersyukur, mudah berlapang dada, sentiasa redha dengan ketentuan-Nya dan tenang dalam apa jua situasi?

Adakah saudara sentiasa belajar, mengambil iktibar dan memperbaiki diri serta komuniti?

Adakah saudara merasa bahagia dalam melayari kehidupan berkeluarga?

Adakah saudara seronok bekerja?





Jika ya, tahniah kerana menjaga kesihatan diri kerana ianya anugerah yang sangat berharga, dan seringkali hanya disedari betapa mahalnya nikmat itu setelah sakit mendatangi. Semoga Allah memberi saudara kekuatan untuk terus menjadi sebaik-baik manusia, iaitu yang paling bermanfaat kepada manusia lainnya. Salam ceria dan salam perjuangan.. :).






No comments: