Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Tuesday, July 28

Awas: Pandemik H1N1


*Jangan tiru aksi ini. Walaupun berpakaian lengkap (tidak bercawat), kanak-kanak kecil ini tidak tahu apa-apa.


Wabak Selsema Khinzir di Seluruh Dunia


Menurut World Health Organization (WHO), di seluruh dunia, 134 503 kes dilaporkan dengan 816 kematian (sehingga 22 Julai 2009). Pecahan kes adalah seperti berikut:



  1. Afrika - 157 kes

  2. Amerika - 87 965 kes (707 kematian)

  3. Timur Tengah - 890 kes (1 kematian)

  4. Eropah - 16 556 kes (34 kematian)

  5. Asia - 7538 kes (44 kematian)

  6. Negara Pasifik - 21, 577 kes (30 kematian)


Wabak Selsema Khinzir di Malaysia


Kes selsema khinzir (saya setuju dengan pendapat Dato' Dr Rais Yatim untuk mengekalkan istilah selsema babi) atau H1N1 di Malaysia kini mencecah 1,124 kes. 574 (51%) daripadanya kes import dan 550 (49%) kes jangkitan tempatan. Daripada jumlah ini, 1103 kes (98%) telah sembuh. 10 kes atau 1% sahaja yang sedang menerima rawatan anti-viral di hospital manakala lapan (8) kes atau 1% mendapat rawatan antiviral di rumah. (Kementerian Kesihatan Malaysia, 2009).


Pesanan Kementerian Kesihatan Malaysia


Nasihat kepada orang ramai:

Kementerian Kesihatan akan terus memantau kejadian kes yang dimasukkan ke hospital dan juga kejadian kluster ILI. Orang awam termasuk institusi pendidikan dan tempat kerja diminta memberi kerjasama dengan melaporkan kejadian kes ILI (influenza-like illness) yang menunjukkan simptom selesema, batuk atau sakit tekak. Mereka yang mendapat gejala yang teruk atau berisiko tinggi perlu segera mendapatkan rawatan di hospital yang berdekatan.

Bagi memperlahankan penularan wabak ini, kerjasama orang ramai amatlah diperlukan untuk melaksanakan langkah-langkah berikut:


  1. Orang ramai diminta untuk terus dan sentiasa mengamalkan kebersihan diri terutamanya membasuh tangan secara rutin dan etika batuk.

  2. Mereka juga perlu mengamalkan social distancing (menjarakkan kedudukan sekurang-kurangnya 1 meter dengan individu lain serta mengurangkan majlis perjumpaan).

  3. Mereka yang mempunyai tanda-tanda penyakit dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan daripada klinik-klinik yang berdekatan.

  4. Kes-kes yang bergejala ringan boleh berehat di rumah dengan sentiasa mengamalkan kebersihan diri dan persekitaran di tahap yang optimum.

  5. Mereka juga dinasihatkan memakai mask (pelindung mulut) dan jika gejala bertambah teruk untuk mendapatkan pemeriksaan lanjut.

  6. Panduan menilai tahap kesihatan diri di rumah telah di muat naik ke laman web Kementerian Kesihatan sebagai rujukan orang awam.

  7. Kejadian-kejadian jangkitan influenza-like illness (ILI) atau jumlah ketidakhadiran (absenteeism) di sekolah atau di tempat kerja yang luar biasa, hendaklah dilaporkan ke Pejabat Kesihatan Daerah yang terdekat untuk siasatan lanjut.

  8. Bagi pelajar yang terlibat dengan penutupan kelas atau sekolah termasuk intitusi pengajian tinggi, perlu dimaklumkan bahawa hanya mereka yang tiada bersimptom sahaja dibenarkan kembali ke tempat pengajian mereka. Mereka yang masih bersimptom perlu terus berehat di kediaman masing-masing sehingga sembuh atau tiada bersimptom. Tindakan ini perlu kerana mereka yang bersimptom masih mempunyai risiko untuk menularkan virus influenza kepada rakan karib mereka

Nota: Mencegah lebih baik dari merawat.


No comments: