Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, May 20

Pengurusan Marah



Mengurus marah bukan perkara mudah. Orang yang gagah menumbangkan lawan belum tentu berupaya menumbangkan marahnya sendiri. Marah adalah satu perkara yang normal. Namun, hanya orang yang hebat berupaya mengawal marahnya dengan baik.


Marah tercetus di minda. Minda yang dikuasai marah akan menghantar isyarat kepada emosi dan akhirnya terzahir dalam tingkahlaku. Orang yang hebat peka terhadap isyarat tersebut dan segera mengarahkan mindanya agar tenang dan sabar, mengunci kejap lidahnya daripada menghamburkan kata-kata yang tidak sepatutnya, berfikir secara positif, menangguhkan pembuatan keputusan penting untuk sementara waktu dan mengawal tingkah-lakunya sehinggalah marahnya reda.

No comments: