Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, May 6

Kereta: Selepas 5 Tahun




Kereta anda sudah berusia 5 tahun? Millage kereta anda sudah melebihi 95,000 km? Jika ya, masanya sudah tiba untuk lebih berhati-hati. Mungkin kereta kesayangan anda memerlukan major service untuk memastikan kelangsungan jangka hayatnya. Mungkin juga sudah sampai masanya untuk menukar timing belt (bajet sekitar RM 250 ke atas) sebelum ianya terputus dan memberikan kesan lebih buruk kepada engin. Keadaan tayar yang botak juga membahayakan perjalanan terutamanya apabila keadaan jalan licin akibat hujan lebat.


Jika kereta anda berbunyi seperti helikopter sebagaimana yang saya alami semalam dalam perjalanan ke Behrang, ianya mungkin petanda drive sharp anda rosak (bajet sekitar RM 140 ke atas untuk satu unit drive sharp). Jika dibiarkan, tayar hadapan kereta mungkin akan mendahului anda di jalan raya. Memang melucukan dan mengasyikkan kerana anda berpeluang 'menghayati jalan raya' dan alam namun berbahaya. Selain kerosakan drive sharp, ianya juga mungkin berpunca dari tayar yang pecah atau pancit.


Belajar untuk tenang dan usah panik di jalan raya kerana ia membahayakan diri dan pengguna jalan raya yang lain. Jika terdapat sebarang kerosakan atau bunyi yang 'pelik', berhenti di tempat yang selamat dan periksa keadaan kenderaan. Jika perlu, hubungi mekanik berhampiran atau agen insurans (sesetengahnya menyediakan perkhidmatan menyelenggara dan membaik pulih kenderaan yang diinsurankan pada saat-saat kecemasan). Jika sesuai, teruskan perjalanan ke tempat yang lebih selamat atau terus menuju ke bengkel kereta secara perlahan-lahan atau dalam kadar kelajuan yang munasabah. Hidupkan lampu kecemasan jika perlu agar pengguna jalan raya yang lain lebih berhati-hati dengan kereta anda yang mungkin akan terhenti secara tiba-tiba. Dalam pada itu, elakkan memandu seorang diri di waktu malam di kawasan yang sunyi kecuali keadaan memerlukan terutamanya jika anda seorang perempuan - bagi tujuan keselamatan.



No comments: