Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Tuesday, May 5

Cantik


Sayangi diri dan terima diri seadanya. Setiap kita cantik dalam cara tersendiri. Kecantikan datang dari kesihatan. Kesihatan datang dari kebersihan dan tatacara hidup yang sempurna.


Definisi cantik sentiasa berubah mengikut zaman dan mata yang memandang. Usah biarkan diri terseksa dan binasa hanya semata-mata untuk memenuhi definisi kecantikan orang lain yang tidak relevan. Hitam atau putih, tinggi atau rendah, kurus atau gemuk, besar atau kecil, kurus atau kerinting, masing-masing punya kecantikan dan tarikan tersendiri. Kerana ingin putih, Micheal Jackson merana. Kerana inginkan kulit tan dan memiliki susuk tubuh yang menawan, ramai wanita menderita kanser. Kerana ingin kurus, ramai remaja wanita menderita bulimia dan aneroksia nervosa yang akhirnya membawa kepada kematian. Kerana ingin dipandang cantik, sebilangan wanita Asia mengambil susuk dan mengamalkan rejim kecantikan yang menjauhkan diri dari Tuhan.


Diri kita mempunyai haknya tersendiri. Mengorbankan kesihatan untuk 'cantik' adalah kesilapan yang sangat besar. Apatah lagi apabila ianya melibatkan akidah yang bakal melupuskan peluang untuk kekal cantik selamanya di syurga abadi. Ianya jelas menzalimi diri sendiri.


Kecantikan sebenar lahir apabila kita mensyukuri keberadaan diri seadanya dan memelihara setiap aset yang dimiliki sebaiknya sebagai ibadah. Kecantikan sebenar lahir dari keyakinan yang tidak berbelah bagi, ilmu yang benar, hati yang bahagia, tuturkata yang terpelihara, personaliti yang seimbang, kesederhanaan, nama yang baik dan tingkah-laku yang terpuji. Hargai diri sendiri dan berbahagialah kerana setiap kita cantik dalam cara tersendiri.


No comments: