Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, April 9

Riangkan Hati




Tersenyumlah dan riangkan hati sendiri. Tenangkan jiwa dan berlapang dada. Bebaskan jiwa dari penjara kerusuhan... kemurungan jua kehuru-haraan... Padamkan api kedengkian. Singkirkan bara dendam. Leraikan sengketa dan maafkan kesalahan. Hindari kesilapan... perbetulkan keadaan dan berbahagialah...


Berlaku adillah... usah biarkan diri terus dihantui rasa bersalah. Pohonkan kemaafan dan bersedialah untuk mengakui kesilapan. Berkata benarlah dan berlaku jujurlah dalam kehidupan.. agar jiwa itu damai tenteram... aman.


Ikhlaslah dalam apa jua. Lakukan apa saja dengan penuh dedikasi... manfaatkan ilmu yang dimiliki jua terus meneroka... mengkaji tanpa jemu. Berusahalah sehabis daya dan bertawakal sepenuh hati.. tanpa secalitpun ragu. Pohonlah petunjuk ar-Rahman... redhalah dengan setiap ketentuan... optimislah jua berbaik sangkalah dengan Tuhan dan tenanglah dalam apa jua keadaan.


Tebarkan salam. Perindahkan tali persaudaraan... sesama insan... Jadilah binaan yang teguh.. lagi saling mengukuh... luruskan saf dan maralah ke hadapan... penuh keyakinan.


Riangkan hati... nikmatilah hidup ini dengan penuh kesyukuran, kerna Tuhan telah menjadikan setiap kita dengan pelbagai kelebihan dan melimpahkan setiap kita dengan rezeki yang tidak pernah mampu untuk dihitungkan... meski dengan tujuh lautan dan... sentiasalah bersedia untuk pulang... dengan jiwa yang tenang, redha dan diredhakan... jua pastinya.. dengan hati yang riang lagi diriangkan :)



No comments: