Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, April 30

Awas! Pencuri !



Sedang asyik menekuni Tunggu Teduh Dulu sementara menunggu seorang teman berurusan di Tabung Haji Bangi, seorang perempuan pertengahan umur berlari ke arah jalan sambil menjerit cemas: "Pencuri! Pencuri! Pencuri!. Rupanya, beliau adalah pengusaha restoran nasi ayam di Seksyen 15. Tas tangan yang mengandungi RM 20,000, dokumen pribadi dan pasport pekerjanya dilarikan seorang lelaki yang secepat kilat membuka pintu keretanya lalu melarikan diri dengan sebuah motorsikal. Semoga pencuri tersebut dapat diberkas dan wang tunai beserta dokumen yang dilarikan dapat ditemui semula.


Saya percaya, pencuri tersebut sudah lama memerhatikan pelanggan-pelanggan yang berurusan di bank terutamanya mereka yang mengeluarkam sejumlah yang banyak dan bertindak dengan pantas apabila berkesempatan. Dalam situasi ekonomi gawat, tanpa iman, ramai yang nekad berbuat apa saja untuk memenuhi desakan hidup atau sekadar untuk bermewah. Justeru, orang ramai perlu sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga dan pihak polis perlu memperketatkan pengawasan dan rondaan terutamanya di lokasi-lokasi perniagaan yang strategik. Penggunaan buku cek dan penggunaan kad debit atau kredit mungkin antara alternatif yang lebih baik berbanding pengeluaran sejumlah wang yang besar secara tunai.


Bagaimanapun, jika kejadian seperti di atas berlaku, berikut antara perkara yang perlu dilakukan:

1. mengecam fizikal pencuri/peragut

2. mengecam no flat kenderaan pencuri

3. melaporkan kepada pihak bank secepat mungkin untuk mengecam nombor siri wang yang dikeluarkan

4. menghentikan segera semua akaun bank (blok) yang berkenaan

5. membuat laporan polis

6. menunaikan solat hajat

7. berfikiran positif agar tidak terlalu tertekan serta tenang dan rasional dalam bertindak



No comments: