Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, December 24

Kematangan Berpolitik



Politik bermain dengan kuasa. Politik berkait rapat dengan dunia kepimpinan. Politik berhubung terus dengan pengurusan amanah. Kata orang politik itu kotor. Tidak hairanlah ramai yang menjauhi dunia politik, bahkan ada sebilangannya enggan langsung berbicara tentang politik. Sebaliknya, terdapat juga individu yang terlalu taksub dengan politik kepartian tertentu sehingga mengabaikan kepentingan negara dan agama. Hakikatnya, politik itu sifatnya neutral. Yang menentukan kotor-bersihnya dunia politik adalah pelakunya- manusia. Setelah 51 tahun merdeka, Malaysia memerlukan anjakan baru dalam dunia politiknya samada di peringkat nasional, organisasi mahupun di peringkat akar umbi kerana isu politik berkait rapat dengan kepimpinan. Saf kepimpinan inilah yang bertanggungjawab menentukan jatuh bangun negara. Persoalannya, sejauh manakah kematangan berpolitik di Malaysia?


Antara Takut dan Taksub


Terdapat sebilangan pemimpin terlalu takut ataupun sebaliknya terlalu taksub pada warna dan simbol tertentu meskipun langsung tidak berkait dengan akidah. Hanya kerana perkara remeh-temeh sebegini, kos yang besar terpaksa dikeluarkan untuk mengubah warna atau simbol yang ditakutinya dalam setiap urusan. Akibatnya, pembaziran berleluasa dalam organisasi sedangkan matlamat sebenar penubuhan organisasi tidak tercapai.


Ketidakmatangan berpolitik lebih banyak membawa kepada mudarat berbanding manfaat. Individu dan organisasi tertentu dipinggirkan atau sebaliknya dijulang hanya kerana 'favouritism' dan bukannya berasaskan kredibiliti dan kriteria yang munasabah. Sebilangan individu pula membangkang setiap apa jua yang dilakukan oleh pihak lawan meskipun benar dan sebaliknya mempertahankan apa jua yang dilakukan oleh pihaknya meskipun terbukti salah dan merosakkan. Keluarga dan anggota masyarakat ataupun organisasi pula berpecah belah, saling curiga-mencurigai, dengki-mendengki dan bermusuhan hanya kerana fahaman yang berbeza sedangkan pada asasnya tujuan asal berpolitik adalah untuk kesejahteraan diri dan organisasi.
ll
i
51 tahun menunjukkan usia dewasa pertengahan. Usia yang sewajarnya menyerlahkan kematangan dan kebijaksanaan dalam apa jua aspek. Tanpa keduanya, kita akan terus ketinggalan, terkebelakang dan lemas dalam arus deras kehidupan.

No comments: