Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, June 14

Seadanya: Solo atau Berdua



Ramai individu yang masih bersendirian mengadu kesepian kerana masih belum mempunyai pasangan hidup. Tidak kurang juga yang terlalu bimbang jika mendapat gelaran andartu, andalusia (anak dara lanjut usia), jejaka pencen atau bujang terlajak. Dalam pada itu, ramai juga individu yang telah berkahwin menyatakan rasa kesal dengan perkahwinannya. Ada yang teraniaya, ada yang merasakan belum puas menikmati zaman bujang, ada yang merasa terbeban dengan tanggungjawab dan ada pula yang tidak berpuas hati dengan pasangannya. Kesemua ini jika tidak ditangani dengan baik akan membawa stres berpanjangan.


Walau apapun status diri anda, anda berhak untuk merasa bahagia. Orang yang bahagia menerima keadaan dirinya seadanya, bersyukur dengan apa jua yang dimilikinya, redha dengan ketentuan-Nya, optimis dengan apa jua yang melingkunginya, mencari hikmah pada setiap apa yang dihadapinya, cermat dalam setiap langkahnya, bijaksana dalam mengurus kehidupannya dan sentiasa mengadakan penambaikan dari masa ke semasa. Ya, tidak kira apapun statusnya, solo atau berdua, anda berhak memilih untuk bahagia dan bertindak sebagaimana orang-orang yang bahagia.

No comments: