Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, June 20

Hidup Bagai Mimpi?


Adakalanya kita terasa hidup seakan mimpi. Sekejap kita berpijak di rumput hijau, sekejap kita terbang mencecah awan, membelah lautan luas- merentas segala gunung dan lembah. Masa pantas berlari. Semalam kita terasa seolah baru dilahirkan, membesar menjadi kanak-kanak yang comel dan pintar, remaja yang lasak, aktif dan ceria, dan kini menjadi individu dewasa yang matang dan berhemah.





Mana lebih indah, hidup atau mimpi? Bagi saya, pastinya kehidupan itu lebih indah kerana kita berupaya memilih dan mengatur kehidupan dengan penuh kebijaksanaan. Dalam mimpi, kita terpaksa mengikut skrip tetapi di alam nyata kita berhak merancang dan menentukan sendiri tindakan yang bakal dilakukan. Ya, bersama kita nikmati kehidupan ini. Jadikan setiap saat adalah saat-saat yang indah lagi membahagiakan kerana kita sentiasa punya 'kuasa' untuk menikmatinya.


Bak kata penyu tua, Master Oogawa dalam filem animasi Kungfu Panda :



"Yesterday is a history, tomorrow is a mystery,

today is a gift...

and that's why it is called as 'present' "



No comments: