Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, June 25

Tips Penjimatan Belanjawan Bulanan




Kata ahli politik, ini masa untuk berjimat cermat. Kepada individu yang sudah 'menggelegak' dengan politik semasa tanah air, abaikan dari mana nasihat itu datang. Imam al-Ghazali pernah mendapat nasihat yang bernas dari sang penyamun. Yang penting kita sentiasa dituntut untuk berjimat-cermat sama ada di waktu susah mahupun senang. Pastinya tiada siapa yang mahu dinobatkan sebagai rakan syaitan yang suka membazir itu. Bukan saya. Bukan saudara/saudari.


Berikut merupakan antara tabiat positif yang boleh dipupuk untuk mengurangkan pembaziran dan mengurangkan kos:


1. menutup suis lampu dan kipas apabila tidak digunakan.

2. berkongsi membeli suratkhabar/majalah

3. menyimpan plastik yang diperoleh semasa membeli barangan keperluan untuk dikitar semula seperti dijadikan pembungkus sampah

4. memelihara ayam, itik, arnab, kambing, lembu, rusa, landak (jika sesuai), atau burung (yang boleh dimakan seperti burung ayam-ayam dan puyuh) Ayam dan itik bertelur hampir setiap hari dan jika berlebihan boleh dijual atau dihadiahkan kepada orang lain. Untungnya, kita sendiri dapat memastikan 'kehalalan' telur dan dagingnya. Ayam dan itik juga boleh membantu 'melupuskan' sisa makanan seharian.


bersambung...






No comments: