Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Sunday, May 11

Masa untuk Berubah



Ceri: Banyaknya bunga Cik Ciku. Aneka warna!


Ciku: Seronok tanam bunga ni Ceri. Terutamanya bila musim berbunga. Stres hilang, udara pun nyaman.


Ceri: Menarik tu. Ya, bunga-bungaan terapi warna dan aroma yang baik. Ada tak yang boleh dimakan?


Ciku: Hm... tak ada.


Limau: Habislah Cik Ciku. Kalau semua kedai tutup, Cik Ciku makan bunga sajalah.


Ceri: Saya pun sama. Sekarang barang makanan dan keperluan asas naik melambung-lambung. Makin bertambah pendapatan, makin tinggi sara hidup kita. Tinggal di kawasan bandar dengan gaji RM2000 pun sudah dikira miskin.


Gajus: Itulah Ceri. Kadang-kadang saya geram dengan peniaga terutama konglomerat yang suka menindas pengguna. Hilang falsafah perniagaan sebagai wahana membantu ummah disamping mengaut keuntungan di dunia dan akhirat. Lebih malang lagi apabila berlaku penipuan yang berleluasa dalam masyarakat.


Ceri: Silap kita juga. Cuma jadi pemerhati. Cakap saja tak jadi apa. Dah sampai masanya kita kumpul dana, tingkat pengeluaran pertanian atau apa saja barangan keperluan pengguna dan menceburi dunia perniagaan. Kita ketandusan usahawan yang cekap dan beretika.


Gajus: Betul tu Ceri. Masanya sudah tiba untuk berubah. Kemewahan yang kita kecapi bukan untuk dibazirkan. Banyak penjimatan yang dapat kita laksanakan jika kita kreatif dan bijak memanfaatkan sumber yang ada secara optimum.


Limau: Ya, satu lagi. Kita terlalu bergantung kepada orang lain. Bahaya tu!


Ciku: Yalah.. yalah... lepas ni saya akan gantikan bunga yang ada untuk sayur-sayuran, kentang, ubi keledek, jagung dan padi huma.


Limau: Eh..eh... ada orang terasa pula. Hihi.


Gajus: Aha! Siapa makan cili, dialah yang terasa pedasnya. (ketawa)



No comments: