Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, April 10

Masjid Taqwa



Alang-alang membina masjid, biarlah ianya dibina atas dasar taqwa. Hari ini, ada orang membina masjid sekadar untuk bermegah. Hari ini, ada orang membina masjid sekadar untuk menempa nama dan kemasyhuran. Hari ini, ada orang membina masjid sekadar untuk dijadikan perhiasan. Hari ini juga, ada orang membina masjid untuk memecah-belahkan kesatuan. Benar, tanpa sedar adakalanya kita turut menyumbang kepada pembinaan masjid dhirar. Kita tidak memerlukan masjid yang besar dan gah namun senyap sunyi dari jemaah terutamanya di waktu Subuh dan Isyak. Binalah masjid untuk keperluan manusia dan bukannya untuk sekadar dihuni oleh para jin dan malaikat agar tidak berlaku pembaziran tetapi keberkatan.


Ya, alang-alang membina masjid, biarlah di bina atas dasar taqwa agar datanglah keberkatan yang melimpah ruah. Masjid taqwa jantung hati masyarakat. Di situ denyutan nadi masyarakat bermula. Tempat melimpahnya cahaya Ilahi. Cahaya berlapis cahaya. Melimpah-limpah dan akhirnya menerangi seluruh kehidupan masyarakat. Dan hanya jiwa yang bercahaya akan memancarkan cahaya yang sebenarnya.

No comments: