Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, May 24

Tugasan & Tidur



Minggu ini minggu ke-2 terakhir sesi perkuliahan semester 2. Seorang pelajar tidak hadir ke kelas. Alasannya - tertidur dan hanya terjaga pada jam 10.00 pagi. Tidur mati. Jam loceng sudah diprogramkan tetapi tidak juga terjaga. Rupanya pelajar ini tidak tidur sepanjang malam untuk menyiapkan tugasan. Jam 6 pagi baru tidur setelah menunaikan solat subuh. Adakah ini amalan yang baik? 

Tidak. Ia bukan amalan yang baik. Bila tubuh terlalu lesu, tugasan yang dibuat juga berkecenderungan mempunyai banyak kesalahan. Justeru, tubuh perlu berehat seketika untuk mengecas semula tenaga.Sebaiknya tidur sebelum jam 12 malam dan bangun semula pada jam 3.00 atau 4.00 pagi, mandi, solat, sahur dan sambung semula tugas yang tertunda dengan mood yang lebih segar dan minda yang cerdas  serta tubuh yang bertenaga.  Selamat tidur, selamat menajamkan gergaji dan selamat menyempurnakan tugasan dengan cekap & sempurna. 

No comments: