Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, December 28

Yang Pertama




Yang pertama sering saja mengujakan namun mendebarkan. Yang kedua, masih ada sedikit keraguan. Yang ketiga dan seterusnya, tenang dan bersedia. Namun untuk sampai ke tahap yang ketiga, tahap 'yang pertama' perlu dilalui terlebih dahulu meski terkadang tidak sempurna.



Masih ingat 'yang pertama' anda.. pertama kali menunaikan solat.. pertama kali menjadi imam.. pertama kali melangkah ke sekolah rendah, menengah, maktab perguruan dan universiti.. pertama kali memandu.. pertama kali bercakap di khalayak.. pertama kali mengundi.. pertama kali menghadiri konvokesyen... pertama kali masuk bekerja... pertama kali mengendalikan mesyuarat.. pertama kali menulis makalah jurnal.. pertama kali menerbitkan karya.. pertama kali membentangkan kertas kerja.. pertama kali terbang ke luar negara.. pertama kali membeli kereta idaman... pertama kali menunaikan umrah dan haji.. pertama kali menjadi ibu atau ayah... pertama kali menunaikan zakat harta.. dan pelbagai lagi.




Kehidupan yang bermakna bermula dengan 'yang pertama'. Setiap 'yang pertama' bermakna adanya keberanian untuk melakukan perubahan (yang positif tentunya). Ia sememangnya mendebarkan namun segala matlamat tidak akan tercapai selagi 'yang pertama' tidak dilakukan. Selamat memulakan 'yang pertama' dan selamat maju jaya.


No comments: