Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, October 7

Saya ingat lagi..

"Saya ingat lagi masa kita sembahyang dulu".

Kata seorang staf di fakulti pengajian saya dahulu sewaktu kami bertemu semula di rumah terbuka seorang senior di Bangi Lama. Lebih sedekad yang lalu, kami selalu bertemu.. saling bertukar senyuman dan bertegur sapa di jabatan. Tahun 2002, saya berhijrah ke jabatan lain. Ternyata beliau masih mengingati saya dan momen yang paling diingatinya adalah ketika kami sama-sama berdiri dalam saf yang sama untuk menunaikan solat berjemaah di bilik kuliah jabatan. Ketika itu, buat julung kalinya kami menganjurkan majlis berbuka puasa dan solat terawih untuk mengeratkan silaturahim antara staf dan pelajar. Ternyata, setelah 13 tahun berlalu objektif program terbukti berjaya.


Saya ingat lagi.. II


Ketika sedang bersantai di bawah pohon kurma, tiba-tiba saya disapa oleh seorang wanita. Rupanya kami pernah beberapa kali bertemu beberapa tahun dahulu di Serdang. Kami tidak pernah bertegur sapa. Cuma mungkin saling tersenyum mesra ketika berjabat tangan usai solat subuh berjemaah. Namun ternyata, momen tersebut memberi kesan yang mendalam.


Ingatan yang abadi..


Solat berjemaah memberikan kesan yang efektif dalam perhubungan sesama manusia. Meski cuma bersama selama lima minit dalam saf yang sama, kesannya masih dirasai sehingga bertahun-tahun lamanya. Ianya juga adalah program 'team-building' yang paling murah dan efisyen dalam mengeratkan hubungan kekeluargaan, komuniti mahupun organisasi. Dalam sedar ataupun tidak, kita akan terus saling mengingati antara satu sama lain. Dan.. ini pastinya berita baik untuk mereka yang mahu berkempen dalam pilihanraya. Maka, rajin-rajinlah solat berjemaah di setiap ceruk masjid, surau dan di mana-mana sahaja terutamanya solat Subuh dan Isyak mulai hari ini. Lupakan seketika perbezaan pendapat, politik, darjat, status dan keturunan kerana setiap kita adalah hamba Allah. Jangan juga lupa untuk mendirikan solat bersama keluarga. Mudah-mudahan kita sentiasa beroleh kejayaan, keberkatan dan kemakmuran hidup.. di dunia dan akhirat.. :).

No comments: