Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, June 2

Bila tubuh lesu tak bermaya..





Sesekali tubuh terasa terlalu lemah, letih dan lesu.. tak bermaya. Itu tandanya tubuh perlu berehat... tidur yang cukup, berehat.. bersantai di tempat yang tenang.. subur dan menghijau barang seketika, berspa.. bersiram dengan air yang bersih menyegarkan.., menikmati air mineral yang sejuk lagi berkhasiat, atau berwuduk.. menyucikan diri dengan air mutlak yang suci lagi menyucikan dan bermunajat di keheningan malam yang membahagiakan. Itu juga mungkin isyarat tubuh perlukan diet pemakanan yang lebih sempurna atau aktiviti fizikal yang lebih baik.



Kata PLUS.. berehat sebentar boleh menyelamatkan nyawa. Kata Steven Covey pula.. tajamkan gergaji dengan berehat seketika untuk melonjakkan produktiviti pada hari seterusnya. Ya, kerana tubuh kita juga ada haknya.. hak untuk berehat pada kapasiti tertentu.. tidak terlalu sedikit.. dan tidak juga berlebihan.. untuk membina semula kekuatan.



Selamat berehat.. buat yang terlampau penat.. dan selamat bekerja semula dengan penuh efektif dan efisyen.. :).




No comments: