Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, February 26

Ujian Kepemimpinan




terlalu ramai pengikut..

terlalu lama berada di puncak kuasa..

terlalu banyak musuh..

terlalu banyak di puji dan di puja..

terlalu banyak pengampu..

terlalu banyak harta..


Kepemimpinan adalah satu ujian. Para pemimpin terkemuka diuji dengan kuasa, harta, keluarga dan kemasyhuran. Lebih besar kredibiliti dan ketokohannya, lebih hebat ujian yang mendepaninya. Bukan sedikit tokoh yang memasuki dunia politik pada asalnya untuk memperjuang dan membangun negara akhirnya terseleweng jauh dari landasan perjuangannya.


Sekali air bah... sekali pantai berubah. Justeru, usah terlalu taksub pada satu-satu kepimpinan. Dan, usah juga terlalu memuja seseorang pemimpin. Sebaliknya, bantulah ia untuk menegakkan kebenaran dan kembali ke jalan yang lurus.. sebelum langkahnya terpesong jauh dan.. tak dapat diselamatkan lagi.


Berhati-hatilah wahai pemimpin. Jangan sampai senjata makan tuan. Masih ingat lagi kata seorang sahabat sebagai jawapan balas kepada Saidina Umar Ibnu Al-Khatab selepas dilantik sebagai khalifah?


"Kiranya engkau silap Wahai Umar, pedang ini akan meluruskannya!".



No comments: