Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Sunday, May 16

Kau Istimewa




Aku tak ingin kau jadi lilin

membakar diri menerangi orang lain

kerna itu bukan satu kebijaksanaan

itu jua bukan satu keadilan


Aku tak ingin kau sengsara

menyumbang bakti dalam paksa

menabur ilmu berteman air mata

membelenggu diri merantai jiwa


Aku ingin kau bahagia

dalam perjuangan mendidik anak bangsa

ketenangan kami adalah kesentosaanmu

kesenangan kami adalah kenikmatanmu

kejayaan kami adalah kemuliaanmu


Aku ingin kau jadi misykat

kemilau sinarmu menerangi maya dalam redha

hati sucimu memancarkan cahaya pesona

tutur ikhlasmu bergelombang mengubah dunia

penamu tajam mengukir bahagia

dan aku jua ingin dirimu tenang di sisi Yang Esa

kerna kau sesungguhnya - istimewa!


Jamiah Manap

Sungai Nibung

28 Ogos 2005



* Puisi lingkungan dekat ini saya deklamasikan buat pertama kalinya di Tanjung Rhu, Sepang pada tahun 2006 atas permintaan teman-teman. Buat guru-guru yang dihormati lagi dikasihi... Selamat Hari Guru. Semoga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa melimpahi perjalanan hidupmu.


* Misykat - sila rujuk Surah An-Nur ayat 35.





No comments: