Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, February 10

Hijaukan Bumi: Kaktus


Maafkan saya, mutakhir ini saya jarang mengemaskini blog. Bukan saja jarang, malah kata seorang teman... 'pendek-pendek saja'. Insya-Allah, tulisan yang panjang-panjang dan menjentik minda saudara bakal muncul satu-persatu nanti. Buat masa ini biarlah yang pendek saja.. asal ada manfaatnya :).
3
2
Hijaukan Bumi
j
Saudara sukakan pokok tetapi bimbang tidak berkesempatan untuk menjaganya? Kaktus antara pilihan yang sesuai. Ia cuma perlu disiram seminggu sekali dengan air atau baja cecair (antaranya Easy Spray N21% P21% K21% + TE)




Pulang dari misi di Selatan tanahair, kaktus yang baru seminggu ditanam mulai berbunga. Meski sekejap, ia cukup bermakna :)



1
Terdapat pelbagai jenis kaktus. keistimewaan kaktus ini terletak pada ketinggiannya. Bak kata anak saudara saya: "macam pokok kelapa".
j




Kaktus-kaktus ini saya tanam dalam tiga balang kaca sederhana besar. Bahagian dasarnya (1/3 balang) diisi dengan batu putih. Sehelai kain dari fabrik yang mudah menyerap air seperti fabrik kapas dipotong mengikut ukur lilit balang, dibasahkan dan diletakkan di atas batu. Kain itu kemudiannya ditindihkan dengan tanah campuran (1/3). Kaktus kemudiannya ditanam dalam balang. Akhir sekali, batu putih ditaburkan disekeliling pokok supaya tanah campuran tidak terkeluar dari balang.
l
Selamat bercucuk-tanam! Semoga segala misi dan visi dapat disempurnakan dengan jayanya dalam jangka-masa yang telah ditetapkan :).



1 comment:

Cengkih78 said...

salam, wah mia cantiknyerrrr....letak pulak dlm bekas kaca, mcm aiskrim pulak, aiskrim kaktus