Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, January 30

Zarah Perubahan



Masa terus berjalan. Persekitaran sentiasa berubah. Kita mungkin berada di tempat yang sama, namun bukan di bawah awan sama dan di atas butiran tanah yang sama. Molekul-molekul kecil di persekitaran kita sentiasa berubah silih berganti. Ketika kita sedang asyik dengan tugas kita, entah apa yang berlaku kepada setiap butiran tanah yang tepat berada di bawah kaki sehingga ke teras bumi. Dan entah apa pula yang berlaku kepada setiap inci ruang yang tepat berada di atas kepala hingga ke lapisan langit yang ketujuh. Begitu juga dengan setiap unit nucleus di dalam setiap sel tubuh yang bertrilion jumlahnya. Setiap hari, trillion sel baru terbentuk dan disingkirkan. Setiap hari jantung mengepam trillion molekul darah yang berbeza. Begitu juga dengan paru-paru dan organ-organ tubuh yang lain. Perubahan berlaku terlalu pantas dan sering kali kita tidak menyedarinya kerana semua tugas itu disempurnakan tanpa memerlukan sebarang pemantauan atau arahan langsung dari manusia.

Ya, ia mungkin antara perkara yang terlalu remeh untuk difikirkan. Namun, izinkan saya meletakkan keremehan itu sebagai satu peringatan. Peringatan bahawa perubahan sentiasa berlaku dengan sangat pantas. Persoalannya, adakah kita sentiasa peka, sedia dan upaya untuk mengurus segala perubahan yang berlaku - dari sekecil-kecil perubahan hingga ke sebesar-besar perubahan?


No comments: