Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, November 7

Hati-hati dengan orang agama?

Momoc HDR flickr


Ketika menjalami latihan praktikal di sebuah institut latihan Islam pada tahun 2000, seorang pegawai agama berkata:


"Hati-hati dengan orang agama. Kami juga manusia biasa".


Di dalam lif, seorang pegawai agama yang lain pula berkata:


"Orang agama suka bercakap hal orang lain".


Respon saya:


Orang agama manusia biasa?


Ya, benar. Orang agama juga manusia biasa yang tak terlepas dari melakukan kesalahan. Cumanya, apabila orang agama melakukan kesalahan ianya tampak lebih besar berbanding orang lain kerana pengharapan dan perhatian masyarakat terhadap mereka. Malah, kesannya juga lebih besar kepada masyarakat.


Setiap individu memiliki krisis dalaman tersendiri, begitu juga orang agama kerana mereka juga manusia, bukan malaikat. Bezanya, orang agama menyelesaikan krisis tersebut berpandukan agama yang menjadikan dirinya lebih terpelihara.


Orang agama suka bercakap hal orang lain?


Ya, benar. Mereka suka bercakap tentang hal orang lain untuk memperbetulkannya. Sikap prihatin menjadikan mereka peka kepada situasi dan sebarang perubahan yang berlaku dalam masyarakatnya.


Kesimpulan


Sebagai orang awam (saya), kita hormati orang agama dan bantu mereka untuk beramar maaruf nahi mungkar. Apabila mereka melakukan kesalahan, perbetulkan dengan penuh berhikmah dan kasih-sayang. Pelihara maruah mereka dan lindungi keaiban mereka selagi tidak membawa kerosakan kepada masyarakat. Berbaik sangka kepada mereka, kasihi mereka, doakan mereka dan cemerlangkan mereka kerana Allah sebagaimana kita mengasihi dan menghormati ahli keluarga kita sendiri.


No comments: